Så mange betydelige ting er sket siden mit sidste indlæg. Har hver dag den tanke, når jeg oplever noget småt og stort – en lille koriander , der har klaret vinteren, en nyfødt kalv, der står og vakler – det skal jeg lige fortælle min far. Underligt, han er der ikke , og så dog måske alligevel- i hvert fald inde i mig. Jeg kan mærke, at jeg skal tænke mig om. Bruge min tid fornuftigt, glæde mig over mulighederne , som der er så mange af. Og alle de gode mennesker, tæt på og lidt længere væk , der er her og fylder mit liv ud.

Tak til Lammefjordens Grønsagslaug, Trine Krebs, Jacob Ilskov, Sonja Poulsen og  nok endnu flere for kontant støtte, i det projekt , der nok er det mest vanvittige , jeg har kastet mig ud i, nemlig mit køkken- Sørens Køkken. Tak alle , der hjalp med fundraisingmiddagen på Odd Fellow, og også til Mira Arkin og Mette Juulsgård og Martin Kaufmann  for  flotte beskrivelser af aftenen. Og så kom der 77.000 kr ind på aftenen, det er jo stort og meget forpligtende.

Er nu begyndt at putte arrangementer ind. SlowFood har budt ind på den 20.5. med dette arrangement, fredag den 31.5. kommer der også et aspargesarrangement. Frøsamlerne vil ud at besøge mig, og Indvandrerkvindecentret kommer på besøg til september. Så vil jeg også, hen på efteråret, lave en brøddag, med mine gode venner Erik Hinrichsen– bager  fra Gislinge – og Per Grupe, kornguru og skidedygtig til at bage. I dag blev jeg ringet op af én, der arbejder med sundhed og børn lokalt. Og går i gang med at syrne forskellige sager denne uge. Jeg skal nok fortælle meget mere.

Lige nu går jeg selvfølgelig og venter – på asparges. Tror lidt tidligere end sidste år. Sår lidt hestebønner, sødskærm, lægger løg og kartofler, og begynder  at plante asparges og kartofler ved  Dejligheden, TV2’s nye kanal Fri´s skønne lille sted ved Isefjorden. Glæder mig til at mødes med Lotte Skov og Elizabeth, den gode gartner.

På udlandsfronten er der en lille tur til London næste mandag med NOMA til forhåbentlig endnu et år som verdens bedste, det bliver sjovt. Jeg sender aspargesplanter til både Irland og Færøerne, og har også nogle gode Herkolimplanter til salg hvis nogen har lyst at puste mig i nakken. Og så kommer Johannes fra Sandøy (Færøerne) nok til pinse og besøger mig et par dage.

Alle urter vælter op, salaten  som blev plantet på billedet (plantemaskine under traktor) her, overlevede, men alle kål og salater var faretruende nær på at blive omsat af to rådyr, tre harer, to fasanhaner og fire skovduer , der mæskede sig i lækkerierne, en tidlig morgen. Det er derfor  Palæomad er en dødssejler, men det fatter fittnessforstyrrede københavnere ikke en skid om. Så derfor skal jeg nok fortælle mere om det herude fra virkeligheden, også om kartoflens velsignelser. Kommer til at løbe. Skal ud at høste små urter, plante selleri og sætte øremærker i en stakkels kalvs ører, og dens mor –  ”kuglefisken” mellem venner – bliver meget sur på mig, selvom det ikke mig , der har bestemt alt det her kontrol.

Se den opdaterede produktliste her

Hvidløg til folket

Hvidløg til folket

Løg sat for tre uger siden , med forvildet koriander. Om en måned planter vi agurk herinde

Løg sat for tre uger siden , med forvildet koriander. Om en måned planter vi agurk herinde

Nåhrr, mor skal nok ordne den grimme mand

Nåhrr, mor skal nok ordne den grimme mand

Overlevende kål

Overlevende kål

saltplantning

saltplantning

Skal vi dyrke pengeurt – eller vindmøller?

Skal vi dyrke pengeurt – eller vindmøller?

Små porrer, kørvel og Dammusling. En eller anden fugl strør dem rundt på mine marker. Kan de spises?

Små porrer, kørvel og Dammusling. En eller anden fugl strør dem rundt på mine marker. Kan de spises?