Fra jeg begyndte som landmand at have kontakt med alle ”mine” restauranter, har tanken om at have mit eget køkken/ egen restaurant eksisteret. Nej faktisk før – i midten af firserne besøgte jeg Mølleskovly i Skals, hvor man kunne spise god mad på gården hos Johannes, – der startede drømmen. I dag har jeg meget respekt for det arbejde og den tænkn ing det kræver at drive en restaurant, så drømmen er blevet lidt forandret. Nu er et køkken blevet en realitet her på min gård . I sammenhæng med det jeg producerer og alle de dejlige mennesker i fødevarebranchen jeg kender, har jeg nu fået lavet rammerne for en lille gastronomisk legestue, som jeg gerne vil invitere alle interesserede til at deltage i. Mit køkken og de omgivende fysiske rammer , – marker afgrøder , evt . dyr og mikroorganismer, inviterer jer hermed til at deltage i følgende:

1. Jeg vil lave nogle store events – mange – måske 8 om året eller flere, hvor kloge og godtfolk kan komme og mærke, føle , sanse, høre om hvordan man tænker – jord, planter, ukrudt, høst, tilberedning og nydelse af alt det der kan leve og gro her hos mig, ind i en større og nærere tilknytning til det at leve, spise og dø. Helt fra det simple, hvordan høster man en asparges, håndterer den og tilbereder den, til den ender i vores mund, som det ultimativt perfekte måltid?

Til det komplicerede, hvilke kemiske, fysiske eller biologiske påvirkninger kan vi ændre og måske højne værdien og brugbarheden af f.eks. asparges med, samtidigt med at vi beskriver – så andre kan bruge det- hvad der sker.

Under dette punkt tænker jeg meget også at inddrage kompetente madfolk , der positivt kan battle mellem forsk. køkkentyper(ideologisk, etnisk, hvad ved jeg) sprænge grænser og styrke samarbejde.

2. Jeg vil misbruge børn og deres nysgerrighed, i små lokale events, hvor de kan komme og – som ditto før i pkt. 1. mærke, føle , sanse, høre om hvordan man tænker – jord, planter, ukrudt, høst, tilberedning og nydelse af alt det der kan leve og gro her hos mig, ind i en større og nærere tilknytning til det at leve, spise og dø. Helt fra det simple, hvordan høster man en porre, håndterer den og tilbereder den, til den ender i vores mund, som det ultimativt perfekte måltid?

Mit sted skal være et åbent madlaboratorium for specielt formidling omkring grønsager til brug for især Holbæk Kommune, men gerne også alle andre med relation til børne grupper.

3. Mit køkken /sted skal kunne bruges i relation til grupper fra ind og udland , som søger specifik viden om f. eks. Potentialer i Dansk Landbrug. Der vil jeg gerne samarbejde med alle andre landmænd/interesserede parter – gerne enkeltnørder som jeg selv,små producenter der går og snakker med bier , mikroølbryggerier til DLG, ARLA,DANISH CROWN og måske endda COOP om at lave noget som giver mening i fødevaremæssig sammenhæng.

4. Selvfølgelig skal jeg selv også gå og hygge mig med alle mulige åndsvage gæringer af alt muligt i relation til kloge firmaer som Christian Hansen, NovoNordisk, eller hvad jeg nu synes er sjovt.

5. Alle mine kokkevenner, skal have mulighed for at bruge stedet til kokkeskoler, som ”her høster vi på bondens mark og laver skøn, forståelig mad ud af det hele”.

6. Mit sted forestiller jeg mig kan bruges også til specifik/generel formidling i diverse (alt tænkelige) medie- og mad sammenhænge.

Min grundtanke bag det hele er , at det at fremskaffe fornuftige fødevarer til os åndssvage mennesker er og bliver det mest livsnødvendige emne fremover, på linie med kærlighed til livet og hinanden.

Med glughul til 1.juledag

Med glughul til 1.juledag

Tænk at have et køkken med svingdør

Tænk at have et køkken med svingdør