Grønkål

Hvis der er noget Thomas Rode, Kræftens Bekæmpelse, rådyr og jeg selv er enige om, er det at kål er rigtigt, rigtigt godt. Jeg tror ikke jeg må sige , at det er sundt, så det vil jeg lade andre om.

Jeg synes, kål er sjovt. Der er noget gammelmandssnak, der siger at grønkål skal have frost. Det er noget ævl. Lidt kølige temperaturer ned til omkring frysepunktet er godt, det giver lidt mere sødme (sukker er lidt plantens kølervæske), og gør at kålen for nogle glider nemmere ned. Men frost, pjat!

Det sjove ved kål er mangfoldigheden, variationen i former og farver indenfor en enkelt planteart. Som igen giver fantastiske muligheder for at lave meget varieret mad. En af Thomas Rodes kokke på Kong Hans har lige bestilt et udvalg af alle mine kål. En dejlig udfordring, som jeg er meget spændt på hvad der kommer ud af. Det kan kun blive godt. Har lige tjekket om de sidste par dages nattefrost på minus 2-3 grader har ødelagt kålen. Det har det ikke. Et problem med brugen af kål er, at alt for få kommer i gang med at bruge kål før nu. Kål – også grøn og alle de andre bladkål er klar til brug allerede fra juli måned, så bare kom i gang.

Jeg vil lige fortælle, hvilke kål jeg har:

Kålrabi, bladene choppet på tværs, wokket, dampet. Knoldene rå eller kogte, lækre sammen med kogte kartofler, f.eks som tilbehør til cous-cous mange steder i Nordafrika.

Rød spidskål, mild og rund og med stok som bruges som glaskål.

Spidskål, kender vi – lad den stå og høst sideskudene.

Filderkraut er et stort lidt løst spidst hvidkål.

Vinterhvidkål, meget drøjt ,”kålet” eller ”vildt” som strandkål i smag.

Fjerkål, sætter fine ”broccoli” hele tiden, lidt som vinterhvidkål i smag.

Rød russisk grønkål, mellemting mellem grønkål og fjerkål.

Grønkål, thjaa.

Rød grønkål.Sideskud på grønkål meget flotte , intense i smag.

Sortkål eller Cavolo lacinato nero di Toscana, pisseflot navn, prøv bare at sige det.

Rosenkål i forskellige varianter, rød, grøn, krøllet, med meget stor variation i styrke fra mild (røde) til næsten chokerende voldsomme på tidspunkter (grøn).

Blomkål i hvide, lilla, orange og grøn, hvor især den grønne er dejlig at dyrke med sine sunde kål, der ikke så nemt får sorte svampepletter, og er suveræn på dækbladene med stænglers spisekvalitet.

Broccoli betragter jeg lidt som blomkål, men skal lige nævnes også.

Ikke mere om kål andet end at der er noget, der tyder på, at der er flere glucosinolater i kål der har groet længe. Glucosinolater er med til at trikke vores forsvar mod f.eks kræft, men måske også det som smagsmæssigt frastøder nogles smagsløg. Der er også andre gode ting i kål, ligesom der er i kartofler. Lav aldrig brød med kålrabi, børnene flytter hjemmefra og ikke engang hønsene – eller rådyrene for den sags skyld – gider æde det. Følg mig på facebook, hvis min hjemmeside bliver for tør, for vi skal jo ha det lidt sjovt, også med at spise kål.

Agerstedmoder en af de mest velsmagende – specielt lige nu – vilde planter

Broccoli

Rosenkål

Lækker blad:stængel fra grøn blomkål

Grønkål