Ka’ tofler spises? Ka’ rotter? Begge dele . Ja. Tak. Dyrket og opdrættet under de bedste  omstændigheder – forstås. Rotter har et eksplosivt  produktionspotentiale, smager som kylling, er stort set altædende (ligesom os), så det er bare med at komme i gang, og der er rigtigt mange dette efterår. Og når vi alligevel bliver tvunget så meget lortebefængt frugt og grønt ned i vores maver fra udensøiske lande , så hvorfor ikke.

Kartofler er lidt anderledes. Ok . De har et eksplosivt produktionspotentiale, -dog ikke så meget sex som  rotterne, men alligevel. Havde min mest fantastiske æggeblommekartoffelmark efter forfrugt af asparges (ja, det siger man, når der har været dyrket asparges året før på marken, d.v.s. sand/jord/unedvaskede kemikalier/+rester af – måske rottefækalier/+andet meget rigtigt godt som gamle traktordæk,oldtidsbåde og moseeg) hvor der på hver plante var noget i tæt på 40 knolde. Godt vi ikke er så skrappe i vores menneskeverden. Asparges påvirker  kartofler meget positivt  ,en sjov ting , det med hvordan planter påvirker hinanden,det hedder  allelopati. Flot ord, jeg har lært. Rotter kan også godt lide kartofler, men bedre gulerødder . Det kan asparges ikke.

Kan vi mennesker li kartofler?
Vi ved det ikke. Det er meget kompliceret.  Okay, vi kan måske godt li dem, men kan vi tåle dem (de er lidt giftige – er de ikke , og man får blodpropper! og forhøjet kolesterol –ahrj- måske!, men ihvertfald  sukkersyge , forstoppelse og  hovedpine) Når man skal lytte til alt det halvreligiøse pladder , der drejer sig om indsnævre verden i plus og minus  omkring alt det vi bønder giver jer at spise, og I fuldstændigt hjernedøde  står i månedsvis ved en TELENORD-forretning og venter på den sidste nye Steve Jobs IPHONE (ved I om der er noget, der er værre end rottelort i den?- jeg spør bare)får jeg lidt ondt i hovedet. Fedt at sidde og skrive på alt mit grej.

Kartofler kan jeg godt li. De giver mig god energi, måske lidt vitaminer. Har lige lavet Mandelkartofler, snittet fint, blandet med porre, hvidløg, røget hestefilet (ingen rotter i dag), parmesan, Ditte Wiuff-æble, salt,peber, fløde, puttet i fad, smurt med olivenolie. Stegt i ovn ca. 45 min ved 180, derefter toppet med creme fraice blandet med hakket rødløg og sortkål.

Kartofler jeg dyrker:
Asparges: God kogt, pillet. Fast . Sjov i chips
Æggeblomme: God kogt. Pillet.Ikke pillet. Marineret med hvad som helst. Mos- kogt længe. Kold i silde-/hvad som helst  blanding. Enormt mættende.
Ballerina: Rigtig god allround kartoffel. Nummer 1 i mange test af spisekartoffelsmagstest.
Bintje: Holder rigtigt god sovs, sovs min far siger og smager godt. Et must til mos.
Mandel.:En svær én. Meget smagfuld – suveræn i ovn, meler ekstremt, så kog hvis det er , med meget lempe. God mos. God kartoffel nå I hver fredag åbner surstrømmingdåsen.
Rooster: Irsk kartoffel, der åbenbart er så suveræn til FISH&CHIPS at der var lavet ”handelsembargo” eller et eller andet flot, men da min ven Vincent er naboer til Meade Potato, har jeg eneforhandling af dansk producerede Roosters. Noget kan man vel. Prøv den.
Roseval: Lækker salatkartoffel,god til kog og #knust# i ovn.
RougedesFlandres: Lyserød indeni. Fra Normandiet . Fremragende mos, fremragende til ovn. Med elller uden skal.
Rubis: Som Roseval , bare lidt større i det.
Salad Blue: Som RougedesFlandres   -bare blå.
Vitelotte: Den rigtige blå, mørkeblå, et must til drengefødselsdage til chips, fantastisk som blå mos. Et kilo kan trække tre kilo smør. Den eneste kartoffel Thomas Rode har købt siden han gik fra denne verden af stivelse.

Der er tre vigtige dage i mit år:
Den første er der, hvor jeg smager den første asparges.
I dag , hvor vi fik høstet de sidste kartofler, er den anden.
Den sidste er juleaften, hvor der indtil videre ikke er nogen restauranter, der har ringet og bestilt noget.

”Eat your potato before it gets rotten?” citat fra NOMA. Hvilket hentyder til begrebet vintage-kartofler – eller den uduelige kartoffelavlers superprodukt.
Og det var det.