Citrongræsskoven

Det var nemmere i gamle dage! Køerne blev drevet hjem på græs/sennepsmarkerne ca. nu og så gik resten af efteråret med at gå på jagt, køre rundt til kolleger og brokke sig over alting. Hjem igen , se TV-avisen, spille nogle gammel 60-70-er Dylan/Dissing-whatever på guitar, gå i seng og sove, stå op klokken ti og se ud som om man har været i gang længe når post Frederiksen kom med posten ind på køkkenbordet.

Gud min postkasse må være fuld af regninger ude ved vejen, hvor den skal være placeret. Det er en uge siden jeg har kigget sidst.

Men det er ikke i gamle dage. Jeg skal have opdateret hjemmeside,  tømt ”postkasser” for regninger, mails, for ditto og andre beskeder, sms og telefonsvarbeskeder, tjekket twitter, facebook, forholdt mig til alt og liked eller ej, og huske at vække min lange søn så han kan komme i skole i den anden ende af kommunen, nu hans lokale skole er blevet rationaliseret mindre. Og der er ikke tid til kommaer…

Om en halv time kommer Juta, Andrejs og Torben og hjælper mig med at pakke grønsager til mandagsturen rundt i København. Skal lige tjekke alle bestillinger og lavet lister for hvad vi skal hente i markerne først, så jeg har 7 minutter mere til det her. Og så tag lige alle sammen at bestil en dag eller gerne to før I skal have varerne MANDAG NAT, eller TORSDAG NAT, for dagene bliver kortere – det hedder efterår. D.v.s. at alle de friske urter som høstes samme dag er der mindre lyse timer til at finde, og jeg bruger briller, som bliver våde, når det regner.
Men, det er så smukt , når vi så er i gang. Og den ene plante efter den anden står og lyser op og vil høstes , spises. De sidste kartofler vil også hjem, sker senest onsdag. På søndag kommer næste hold NOMA-kokke og hjælper med at høste – måske vin og tomater, – sylte og brygge vin – god ide. Det første hold hjalp med at høste 800 kg skalotteløg og høste mirabeller, der står og bobler til vin til næste års høstfest.Havde en dejlig tur til Færøerne, hvor 80 bønder og godtfolk mødte op til snak om grønsager på øen. Har fået lov at inspirere japanske bønder til at kræve mere styrke til det de laver – mad til mennesker.  I går kom 6 belgiske blandet kokke og landmænd på besøg med godt belgisk øl, sjove planter og en skøn åbenhed. Sidst men ikke mindst vil jeg endnu engang fremhæve Claus fra Dragsholm, som synes det var på tide at mine forældre på 85 og 90 smagte hans nye tilberedninger. Fantastisk at kende ham – og dermed hans mad, som kan beskrives bedst ved min fars kommentar: Nok det bedste måltid jeg har spist.

Så selv om det ikke er nemmere i dag , så er det rigtigt, rigtigt godt, og nu gik der 14 minutter i stedet for 7.

Og ja, jeg er på Facebook – og lidt Twitter.

Chantenay –den ku jeg godt lave på Sandø

Ligegyldigt hvor meget Andrejs knokler, smiler han

Johannes på besøg kigger på min gamle kartoffeloptager

Johannes fra Færøerne tjekker plantemaskine