Regneroderet gulerodslandskab - pariserkarotter

Jeg har altid følt, at mit landbrug var en linedans, hvor der var mudder til venstre og solid græsplæne højre, så hvis jeg røg ud af balance, gjaldt det om at hælde mest til højre. Det har så denne sommer været lidt for meget til venstre – der er intet politisk i det.

Jeg synes jeg skulle have disponeret lidt bedre og have ansat en fyr, der kunne klare en masse traktoropgaver f.eks. for mig. Har i mange år misbrugt en ung fyr, der var god til dette (Morten). Morten er kommet videre – heldigvis. Derfor er jeg kommet bagud i år.

Landmand søges
Så for ikke at løbe ud i det samme næste år lægger jeg hermed en føler ud ang. ansættelse af en driftig, gerne ung, landmand, der kan det hele (pløje, sprøjte, harve, fræse, osv.), elsker grønsager – også arbejdet med at høste dem. Om baggrunden er konventionel, øko, tyrkisk, svensk eller dansk er ligemeget, blot skal du kunne og beherske rigtigt meget dansk og gerne en del engelsk også. Start februar/marts 2012.

Vejret har heller ikke været for godt. Det er ikke en undskyldning, bare en måske i år berettiget grund til som  landmænd at få lov til at brokke sig. – Også over meteorologerne.

Det kører derudaf
Alt er dog ikke – ej heller i nærheden  af – sort. De små majs kører derudaf. Hestebønner har også været fine. Kartofler tegner ok, hvis de ikke bliver drillet af mere vand. Kål bliver stærkt henover efteråret tror jeg. Jeg vil ikke remse så meget op. Se det i Produktlisten.

Aspargessæsonen var rigtig fremragende. Forsøgte at brænde motoren på den gamle varevogn sammen – og aspargespenge sammen med Dragsholm Sparekasse til at købe en ny flot Ford til jeres varer.

Min kone fik efter ligepræcis 5 måneder opholdstilladelse, og der går så sikkert 5 måneder, før hun får opholdskort. Til gengæld er de 1725 kr. returneret fordi jeg har ”særbørn” i Danmark. Gad vide hvem det er?

Jamen, jeg er lidt forpustet. For der sker så meget udover at få stjålet kartofler fra regnen. Skal til MAD Foodcamp på lørdag og søndag og skal snakke på ”Symposium” om mit liv som verdens mærkeligste landmand kl.12.15 for alverdens mærkeligste kokke,  og på ”Rundballen” kl. 13.30 som almindelig landmand for almindelige mennesker. Flot initiativ af Rene og Claus, og også Frugtformidlingen.

Ugen efter kommer en masse pensionerede medarbejdere fra Udenrigsministeriet på besøg. Det glæder jeg mig også til. Senere på måneden får vi besøg af en flok indvandrerkvinder, som kommer og hjælper os med at lave spændende retter fra kolde og varme lande af alle vores planter. Og så er der alt det andet som jeg som menneske er en del af. Nok også et eller andet med mine ”særbørn” og deres familie.

Nyt Nordisk Køkken. Rene Redzepi griller grønt, og rådyr. Hyggeligt besøg af Rene og familie og venner, hvor vi grillede i sommerregn

Kålsommerfugl mæsker sig i mælkebøtte i kinapurløgblomstermark

Bualoi er en dygtig gartner