Sankt Hans. Den dag aspargeshøsten stopper. Fred og ro til aspargesplanterne, så de kan vokse sig stærke til næste års produktion fra først i maj. Søren Frank fra Berlingske og Niels Lillelund, Jyllandsposten ringede begge til mig den 24.6. efter de sidste asparges var høstet og spurgte, om de kunne købe nogle kg. Det lykkedes, men de får kun to stjerner for deres sæsonbevidsthed.

Ebberød Bank?
Det har været endnu en fantastisk sæson. Vi er alle trætte. Mine letter rejser hjem, sammen med Bualoi og vore børn tager vi til verdens mest regnfulde sted, Bergen, mens Vincent fra Dublin passer stedet her sammen med Tjika. Og så er det tid til brok. Hvorfor skal det være så besværligt at have ansatte fra andre EU-lande? Vi – og de – bruger alt for megen tid på at få papirer på plads, tid vi burde bruge på at producere, f.eks asparges. De yder en brav indsats på noget, som ingen danskere efterhånden gider røre ved. Bualoi, min kone fra Thailand, har nu brugt 6 år af sit liv på at lære dansk og lave nordiske grønsager selv i de sure kolde vintre til verdens bedste køkkener. Alligevel kan hun ikke efter 4 måneder få behandlet sin forlængelse af familiesammenføring, fordi Søren Pind ikke ansætter nok folk i Udlændinge”service”.

Vi har sgu da betalt 1725 kroner i gebyr og det tager vel ti minutter at tjekke data –eller hvad? For at få lov til at rejse på ferie i Norge, skal hun så dobbeltbelaste Politiet og udlændingservice med at få en indrejsetilladelse, fordi hun ikke har gyldig opholdtilladelse.

Ebberød Bank. Jeg er flov over Danmark. Lad os bygge et land på andet end skepsis. Og lad os få lov og tid at gøre det alle sammen vi er gode til. Jeg har dog håb. Jeg skal mødes med borgmester Søren Kjærsgård i Holbæk for at snakke om problemerne vedr. udenlandsk arbejdskraft. Ved ikke, om der er håb vedrørende Udlændingeservice og Søren Pind. Tak for hjælpen: Juta, Andrejs, Arturs, Baiba, Sarmite, Sandiz, Vincent og Bualoi, I har gået i alt 1600 km for at høste ca. 800000 stykker asparges. Og undskyld at der var 500 kg. asparges, der røg ud til mine køer, fordi jeg ikke fik dem solgt i tide. Det sker ikke næste år. Hvorfor – vil jeg ikke afsløre endnu.

Tak
Tak til alle restauranter, Din Baghave, KC-frugt og alle de andre som har hjulpet med at spise over 25 ton asparges i år, og tak fordi I alle er så søde – også til at betale – det er en fornøjelse at handle med jer. En særlig tak til Jeppe fra Hotel Arctic i Illulisat – Grønland, for lån af dine dejlige drenge Miki og Bent (kokkeelever), der var i praktik her og lavede fremragende havkat og aspargesret og bedstemorkage til os og de andre udlændinge. Og så tak til min familie for at have gennemlevet endnu en aspargessæson med mig. Flot.

Glæder mig til nye udfordringer, snarest efter ferien i Bergen – ca. 10. 7. Til den tid vil jeg opdatere produktliste- og der bliver pænt med kartofler, kål løg, porrer , salater og andet guf, kan jeg love.

Asparges, østers, cremant, jordbær - fyraften

Mormorkage, kvan, rabarber, jordbær, pisket letmælk

Miki og Bent

Vilde løg

Håb