Se produktlisten for maj her

Min ekskone havde et flot udtryk for farven af os nordeuropæeres hud – kartoffelfarvet. Det blev jeg lidt stolt af, men med billedet her af den darwinistiske kamp om ”the survival of the fittest” vil jeg måske højne hudbeskrivelsen til grisehudsfarvet, hvilket gør mig endnu mere stolt, da grise er meget kloge dyr, klogere end kartofler og mig selv og måske klogere også end Lars Løkke Rasmussen. Jeg siger det bare, – det med svin –  fordi min gode barndomsven Jørgen ved, at vilde svin er et kæmpe ”problem” i Sverige, hvor de må skyde dem dag og ikke mindst nat. De plaffer bare løs på ”lyden”, fordi der er for mange af dem. En lille opgave til de tofuspisende minkbevarere, hvis de får tid til at bevare andet end soja!

Opgaven for Lars Løkke Rasmussen er sammen med os bønder at udnytte den store ressource, som svinelort er, til andet end nedslidning af vejnettet og dårlig forårsluft. ”Nu er gyllen kommet” er blevet vores forårsmærke mere markant end stenbiderrogn. ”Det må vi kunne gøre bedre” sagde en anden statsminister. Gylle er guld.

rød grønkål søren wiuff

Den sidste røde grønkål i verden

Her på grøntfronten går det også skidt. Alt for mange produkter. Min kone og jeg ville jo gerne have haft tid  til at opleve det  spanske køkken op mod det der nordiske og Noma  som åbenbart ikke kan forbedre sig – eller os. Det vælter op med løg , hvidløg , porrer , purløg, kørvel og kålblade/blomster. Asparges kører fuldt og flot fra ca. Danmarks Befrielsesdag, måske lidt før.

Fødevareministerbesøg
På onsdag d. 27. april kommer Henrik Høegh – fødevareminister og hans følge af embedsmænd og medlemmer af fødevareudvalget på besøg. Jeg er dybt ydmyg og beæret og vil prøve at klare det på bedste Klods Hans måde, da, udover Charles Darwin, netop  Hans Christian Andersen er en af de store personligheder, der fylder mig mest med beundring. Måske vi skal snakke lidt Darwin, eller gylle, eller asparges.

Who fits?

Årets aspargesarrangement
Med stolthed vil jeg i øvrigt præsentere dette års aspargesarrangement på Brogård:1.juni er der alle de asparges med tilhørende aspargesøl man kan ønske at spise og drikke på en aften. I år under den tidligere Bocuse d’Or-verdensmester Jan Pedersens gastronomiske ledelse og med geniale variationer af tarteletasparges og andre ”løftede”  udgaver af traditionelle aspargesretter. Mens Jan tryller i køkkenet vil jeg turnere jer rundt i aspargesmarkerne. Tilmelding til arrangementet på info@asparges.com, og prisen er 300 kr. pr. person alt inklusive. Vi starter kl. 19. Ca. 3 timer, måske mere.

Den 10. juni laver Jan iøvrigt en aften også med asparges på Elverdamskroen. Mere om det senere.

Asparges og planter til salg
Til haveejere vil jeg lige sige, at der er aspargesplanter af sorten (min favorit) Herkolim til salg i øjeblikket. Ring evt. 20468443 eller mail. Og så at der er frit slag på aspargesprivatsalg fra ca. Danmarks Befrielsesdag. Bestil min. 2 kg af henholdsvis 1. klasse grønne / 75 kr. pr kg., hvide 100 kr./kg, tyk grøn lammefjord 100 kr.pr.kg./ 2. klasse hvide /tyk grøn 70 kr/kg. Evt. violette 125 kr.pr.kg.

Øvrigt privatsalg kun efter helt speciel aftale vedr. specialarrangement f.eks bryllup eller andet. Produktliste er beregnet til orientering til restauranter og lignende.

Køb det her
Nogle af vores produkter kan i øvrigt fås i det fremragende forretningsimperium Din Baghave, der nu breder sig videre sydpå til Amager også. Hvem ved – måske fortrænger de de vilde svin i Sverige.

Hurra for mig
I dag den 23. april er det min fødselsdag. Skal spise rigtigt mange asparges med familien, om jeg så skal grave dem op med trøffelsvinet. Og så slagter jeg en kanin til. Det bliver godt.

Slut. Prut.

Fuglegræs og mynte kæmper om pladsen

Miniporrer søren wiuff

Miniporrer snart med med løg

hvidløgsplanter søren wiuff

Hund og hvidløg

Rød løg og gul løg