Jeg har en ko med nummeret 71763-00242. Hun er rigtig dejlig, men af en eller anden årsag gror hendes negle (klove) hurtigere end alle de andre dyr jeg har(s). For nogle måneder siden blev jeg opmærksom på det og ville gøre noget ved det, men grundet ”travlhed ” fik hun først beskåret sine klove i dag af mine gode ven Reintje, det er ham der leverer gylle til mine asparges fra sine malkekøer. Reintje fortalte mig at det ikke var i orden at vente så længe. Og jeg er ham dybt taknemlig, fordi han siger sin mening som sammen med at han passer 200 malkekøer giver udtryk for en sund og ærlig holdning til at have med dyr i produktion at gøre.

Engang var der gæs
Normalt var det vigtigste på dette tidspunkt for 7-8 år siden for mit vedkommende gæs. Selv mener jeg at jeg lavede nogle af de mest velsmagende gæs dengang. De var ikke fede, fordi de overvejende levede af græs, de blev meget faste i brystkødet (ikke specielt møre), fordi de brugte deres vinger mange gange dagligt. Jeg savner at se 600 gæs gå op mod vinden på vinger og lande lige før indhegningen. Det er meget simpelt at producere godt velsmagende kød, men hvis jeg skal køre 2-300 km for at få slagtet nogle gode dyr, så er det ikke i orden. De fleste af mine gæs for 7-8 år siden fik hugget hovedet af og blev plukket hos Børge i Hørve, de hang uopskåret 2-3 dage i min kølecontainer og derefter leveret til Restaurationen, l’Alsace, Schiøtts (Nikolaj Kirk) og mange andre, der selv skar dyrene op og serverede det for folk til stor glæde. Det var nok ikke særligt regelret, men det kunne ikke fås bedre. Nå men hvis jeg vinder et par millioner i lotto eller en eller anden gourmettosse smider tilsvarende beløb i biksen, så er jeg klar. For som Ekstrabladet og andre på samme niveau proklamerer, så skal vi ifølge Arne Astrup ”Spise mere kød”.

Fri os for jeres glykæmiske indeks vendetta
Jeg er træt – Arne Astrup, ligesom jeg har et ansvar omkring mine dyrs klove, har du, Arne Astrup, også et ansvar for at forklare din idé helt klart. Skal hele jordens befolkning spise mere kød hver dag, og for guds skyld ingen kartofler eller ris? Hvad koster det – hvis hele jordens befolkning skulle spise 15 gram kød mere om dagen, for det er vel ikke kun på Frederiksberg, ædegildet skulle foregå. Kort udregnet 200 millioner kvæg mere, hvor meget CO2 er det lige det er? Stop den der glykæmisk indeks vendetta, fri os fra de firkantede angst og neuroseskabende Erasmus Montanus udtalelser om hvad vi skal og ikke skal. Alle ved at hvis vi en aften har spist et kilo magert oksekød, så ligger det tungt i maven i to dage, vi går rundt og får tunge sure opstød og dårlig ånde, og når vi ligger og prøver at falde i søvn, siger vores elskede: Gider du ikke lige vende dig om? Så er det sgu sjovere – og også kønnere at spise meget varieret, med masser af grønsager og frugt, en del fisk, en lille smule godt kød og så de kartofler eller ris nogle af os skal bruge for at passe vores arbejde.

Vinter
Og så er det for resten blevet vinter hvis I ellers ved det. Prøver alligevel med en noget barberet produktliste og går ud og beskærer min vinmark fuld af optimisme omkring fremtiden.

Høstfest
Høstfesten d. 12.november gik rigtigt godt. Tak til vores to kaniner og kalv nr. 315. Tak til Victor Wågman (Noma) og hans dejlige kæreste Emina Omerovic, for deres store hjælp og timing af dyr, grønsager, grill, 100 skønne gæster. Tak til Kirsten de Neergaard – Den Syngende Jordemoder – for en fantastisk optræden, ikke mindst den fysisk krævende frit til lejligheden omfortolkede bakkesang ”Køb gulerødder ( vs. blomster), køb gulerødder .. .” og min far Knud på 89 , der tog kampen op med Kirsten og sang ” Jeg ved en lærkerede..” Kom igen alle til næste år!!

Ny produktliste
Se den seneste produktliste her.

bualois grønsags/kaninsuppe

Forever young

Glædelig rosenkål

Kirsten de Neergaard

Rød rosenkålblad