Okrablomst

Jeg er en simpel bondemand
og jævn og ligefrem,
dog elsker jeg min ringe stand;
thi i mit lille hjem
der vokser blomster milde
med farve og med duft,
min er den klare kilde,
og min den friske luft.

Fuglegræs i gården bag Sorte Hest

Når den sidste asparges burde være høstet til Sct. Hans, så skyder  aspargesne uforstyrret op til små juletræer hen over sommeren og efteråret for at samle nye kræfter til næste års sæsonpineri, hvor et nyt hold gode folk – især fra Letland – stikker, skærer og brækker i de nye skud. For mig er det nye år efter asparges startet. I øjeblikket luger vi, sår en masse forskellige ting, sprøjter glyphosat (Round up), planter, renser, gøder, vander, fræser, grønthøster og mejetærsker  for at rette balancen mellem natur og kultur til vores fordel. Jeg har ikke styr på det hele, faktisk meget lidt, men jeg synes det går utroligt godt – og flot er det herude på landet. I år er meget eksplosivt. Efter et meget sent forår har alt især ukrudtet utrolig travlt med at reproducere sig, så det gælder om at finde plads til det, jeg gerne vil dyrke i de parenteser vi skaber rundt på markerne.

Jeg fødtes op med fuglesang,
af den jeg lærte lidt;
jeg synger når jeg føler trang
at flyve let og frit,
jeg synger bag ved ploven
og under leers klang,
og bakkerne og skoven
gir genlyd af min sang

Kaare hjalp lige med at rydde op på kørvelmarken, har nu frø til resten af mit liv

Med alle de ting, vi prøver at gøre og dyrke, har jeg meget svært ved at tro på, at der kan blive tid og lyst og grund til at dyrke GMO-afgrøder. Ja, faktisk har jeg heller ikke råd til det. Der er ikke blevet dokumentereret nogen steder at vi bønder får noget ud af at sejle med på den galej. Min klare holdning er : Der er ikke en skid sex over GMO-produktion, totalt unødvendigt og det udfordrer ikke mig som landmand at ensrette verdens mangfoldighed, – jeg har ikke tid til sådan noget pjat.

En anden ting mit liv også er for kort til er at have gårdbutik. Jeg har meget respekt for de folk , der har taget den store opgave op det er at køre en sådan butik. Det eneste vi kan håndtere er at asparges i sæson kan  bestilles i minimum 2kg afvejninger, og engang fra september (beskrives nærmere næste nyhedsbrev) laver vi sække en gang om ugen. Jeg er ked af, hvis nogen bl.a. ved at læse den velskrevne artikel af Søren Frank (se mere fra madanmeldernes besøg her, hvis du har lyst) har fået et forkert indtryk. Jeg lader Din Baghave og Lammefjordens Spisekammer om at detailhandle, det gør de godt.

Og når jeg er af arbejd træt,
og dagen er forbi,
min ånd er frisk, mit sind er let,
og jeg er glad og fri;
og jeg vil ikke bytte
med nogen mand på jord,
og jeg vil ikke flytte
fra denne plet i Nord.

Spansk kørvellund. Stegeborg østsverige

I morgen 1. august kører jeg  min datter Marlin med alle sine ting i vores grønsagsvarebil til Odense. Hun flytter – med glæde-  hjemmefra, og jeg føler at så er noget da lykkedes for mig som far. Glæder mig til at blive inviteret på middag med hendes fortolkning af fars grønsager, selvfølgelig nok med noget pasta, men forhåbentlig også bare lidt kartofler. Det skal jo ikke være ren Thomas Rode. Apropos Kong Hans: Thomas! Glæd dig til Kardon, den står rigtigt flot.

Nej , men det bliver spændende at smage min datters liv i forhold til det, hun vil spise. Vil hun lave FastFood af SlowFood, skal det være økologisk, etnisk, bæredygtigt, vegetarisk, høj/lav glykæmisk? Jeg havde det meget nemmere, da jeg flyttede hjemmefra. Da levede jeg en hel måned på en sæk kartofler, jeg havde med i toget.

Og hviler jeg en føje stund
og tager pen og bog,
da kæmper jeg på åndens grund
for fædreland og sprog;
men gælder det at stride
for frihed liv og fred,
jeg lægger alt til side
og går i kampen med.

Liv og død, Gulerod i glyphosatbehandlet pileurt

Rundtur: Mark 1 gemmer spansk kørvel, kommen i frø, løvstikke små romainesalat/egeblad.

På 2 står masser af grønkål, stor rødrussisk grønkål, rød grønkål og sortkål. På 3 er hvidløg klar i jorden og i luften. Aspargeskartoffel høstes om 14 dage.

Mark 7 høster vi lidt asparges på stadig. 8 er tilplantet med hvide agurker (Noma – kokkeprojekt) og diverse flotte krydderurter. 9 flere krydderurter og drivhus med meterbønner, okra, agurker, tomater. 10 store masser af store løg i gul og rød og flot syre. På mark 11 dukker ny purløg og purløgblomst op.  På 12 er der kinesisk purløg – også snart i blomst. 13 masser af squash + blomst, græskar (snart), kardon og majs (mini om 14 dage ca.).

15 har porrer i lange, tynde og tykke. 17 er næsten tilsået med majs, beder (september), og tilplantet + 18 med diverse kål , hvoraf nu kan høstes sortkål og spidskål.

20 gemmer – blandt ukrudtet havrerod og skorsonerrod. 21 er fyldt med selleri i små og mellem og kraftig bladselleri. Her kommer små gulerødder i løbet af september. 22 – frø fra persillerod. 29 har mange hestebønner og 30 er vores kartoffelmark med bl. a. Hamlet, som vi høster nu. De andre kommer lidt senere. Majs på en del marker.

Se den komplette produktliste for august på hjemmesiden.

Slut med poesi og filosofi, nu går jeg ud og arbejder. Venlig hilsen Søren.

Poesi med venlig hjælp fra Mads Hansen, kan synges på melodien af Thorvald Aagaard ”Jeg var en lystig ungersvend” (længe siden!) Husk at forny abonnementet på Beijing News.

Hvidløg i knop