Se den nyeste produktliste på min hjemmeside

Det er forår, og alt det mest spændende er i gang. Grundlaget, forberedelserne af jorden, så, plante, gøde. Forventningerne om en god høst ligger i den jord vi, former – på den rigtige måde – på det rigtige tidspunkt. Vi kan ikke vide, om det går godt – men chancen er der, hvis vi forsøger.

Aspargeserne spirer
Det er svært at komme uden om asparges. De sidste 20 år har jeg spist asparges på min fødselsdag d. 23. april – også i år. Mark 6, som vi har høstet alle skud der stak op i to år i træk, kvitterede for voldsorgiet med en flot portion til min families festmiddag – intet over – intet overhovedet i nærheden af.

Og meget mere spirer
Vi tager en rundtur: Porrerne på mark 1 bliver høstet stort i mini og fingerstørrelse. Løvstikke og spansk kørvel presser sig om ved siden af kommenfeltet. Mark 2 har små grønspirende persillerødder og nogle overvintrede Deep Purple gulerødder.

Hvidløg står forårsløg-klare på 3, 10 og 17. Havesyre høster vi på 8, 10 og 12. Purløg (meget snart blomster), kørvel i roset, mælkebøtte og feldsalat fylder mark 11. Grønkål, rød russisk ditto og rød rosenkål har sat en masse små buketter og snart får de blomster. Jordskokker høstede vi til plantning den 26. april fra mark 16. De spirende skud med smag af artiskok kunne godt bruges, men så skal I være hurtige.

Her på mark 16 står min inspiration til næste forårs vilde nyhed, så ikke mere om den nu. På 17 er der ved at være små røde og hvide forårsløg. Rosetkarse her og på 34 er ved at blomstre og kan spises lidt endnu.

På 22 er der rødknæ, jeg ved godt den er lille, men nu skal jeg lære at få den lidt større. Vinterportulak er meget flot i sit terroir, fordi det lige har regnet og kalvene ikke har fået spist det hele.

Carl-Bents hankanins ubændige sexlyst
Som det sidste supplement til menukortet har mine to hunkaniner kvitteret med i alt 14 unger på Carl-Bents hankanins ubændige sexlyst. Og så er der kun tilbage at sige: Asparges. Fuld fart frem fra 5.-10. maj i blå og grøn og hvid. Og skål i den nyudsprungne aspargesøl fra Herslev Bryghus for Nomas forpligtende udnævnelse til verdens bedste. Fint for Noma, fint for København, fint med mig.

Til lykke til holdet!

PS. Årets Aspargesøl er klar til bestilling fra 26. april fra Herslev Bryghus.

Se den nyeste produktliste på min hjemmeside

Nyt produkt fra næste år: Vilde løg