Da papir og postbiler sviner ad helvede til har jeg besluttet at bruge nogle færre- tons CO2 til at sende julehilsen til jer, der endnu kan trække vejret pr. Nyhedsbrev. Jeg er ret træt af at klimaaftalen er løbet af sporet, så vi nu har fået en klimaløsning på minus 10 grader celcius. Jeg er gået helt i vinter, og det er måske meget sundt – for mig. Jeg har tid til at blive hjemme  og tænke mig om.

Det har været en fornøjelse at have med jer alle at gøre på allermest godt i det sidste år. Dog har jeg et par julegaveforslag, som I dog selv må realisere og måske give jer selv.

Hvad med nogle ordentlige ølbarer?

Det første er at se at få lavet nogle ordentlige ølbarer, hvor man kan få god øl, der hænger sammen med lidt hipt og sundt og lokalt bæredygtigt at nippe til og spise.

Forslag:
1) Maisels Weissbier med godt modne Conferencepærestykker dyppet i chilisalt.

2) Herslev Aspargesøl med saltristede Lammefjordsasparges og sidst men ikke tidsmæssigt mindst

3) Golden Naked Chrismas Ale fra Carlsberg med rå blade/stængler af rosetkarse. Mange flere forslag findes – også fra den store verden.

– og hvorfor er der så meget spiseligt som ikke spises?

Det andet er: I de her krisetider (økonomiske såvel som økologiske) synes jeg det er utroligt så pænt og konformt restaurationsbranchen opfører sig. Hvad med lidt kant. Hvad med en restaurant, der kunne hedde ”The Limit” eller ”Grænse Løs”, som serverede nogle af de ting, vi mennesker normalt ikke ved, hvad vi skal stille op med. Det kunne fx være korianderrodsrøgede grisehunkønsorganer, mandelristede væddertestikler, hvepseyngel med micromeria eller bare hestetatar med rå æggeblomme fra nyslagtet høne og frisk græsk karse, som alt sammen normalt bare bliver lavet til kattemad, sparket til eller gjort til sæbe. Der må være nogle foodbungyjumpere, der synes det kunne være spændende, og jeg skal nok finde nogle spektakulære grønsager som kan følge med.

Kærligst de bedste ønsker til alle om en god jul og et grænseoverskridende lykkeligt år 2010.

Hilsen Søren Brandt Wiuff