Slåen

En fantastisk november er slut. Ingen frost hele måneden, og det betyder meget på vores marker.

Alting gror
Selv skærmkorianderen på mark 2 og skærmdild samme sted gror. Og som små fine planter på mark 19 og 23. Fenikkel på mark 3 og 35 hvor også 500.000 små kuglepennegulerødder står og venter på kunder.

Nye og gamle kunder
Apropos kunder, så er der kommet nogle nye, det er sjovt og spændende og hårdt arbejde at lære nye at kende. Nogle hænger ved, andre forsvinder igen – jeg ved ikke helt altid hvorfor. Sådan er det også med de gamle kunder. De fleste hænger ved, men nogle svinder stille og roligt bort – jeg ved ikke helt altid hvorfor. Ville gerne vide det (for at lære at blive bedre), men ved at det hjælper ikke at grave efter det. Det er ligesom når jeg finder rav, det hjælper ikke at lede efter det, det kommer bare –eller også kommer det ikke. Men giv mig gerne et praj.

Magiske porrer
Noget, der er kommet, er porrerne på mark 1: Jeg slog de gamle af med en grønthøster i august, ligesom når man slår græs på plænen. Nu står nye flotte porrer, der er groet frem fra porreløgene fra de gamle porrer. Det er ren magi. Magi er det også, at de gamle udtjente persillerødder på mark 22 – efter en tilsvarende slåning da de gik i blomst – nu har restitueret sig til nye friske persillerødder uden træethed og med fint grønt løv (se billedet). Måske skulle jeg give nogle af de gamle udtjente kunder med grønthøsteren også? Eller mig selv!

Økologien og Det Nordiske Køkken
Jeg har været på økologikongres og snakke om ”Det Nordiske Køkken” sammen med Claus Meyer og Henriette Winther. Det var interessant på mange planer. En enkelt ting, som kan kendetegne både økologisk landbrug og det nordiske køkken, er at de begge er bevidstgørelseprocesser og egentlig begge ikke eksisterer.

Jeg synes faktisk ideen med at kalde noget, man ikke ved eksisterer, et navn, det er genialt og kan virkelig få mennesker til at reflektere og diskutere, og det er smaddersundt og udviklende – bare man ikke slås. I øvrigt er jeg ikke selv økologisk landmand i lovens forstand, men jeg tror på at de to sektorer i landbruget (økologi/konventionel) er vigtige parter i moderne landbrug og vigtige for udviklingen af hinanden.

Selleri og frugter
Da jeg var barn hadede jeg selleri. I dag kan jeg ikke leve uden. Min alt for sent plantede selleri på mark 19 er bare så lækre at jeg faktisk ikke vil lade andre høste dem. (billede)

Frugterne bugner lidt endnu, det vilde æbletræ ved vinterportulakterroiret har små, søde, let bitre frugter (se billedet). Og Goumi fra Italien har meget spiselige små frugter (havtornstørrelse), som dog lige nu ikke er til salg. Og så kommer min ven Sabri på søndag og hjælper mig med at beskære Savagnin og Poulsard vinrankerne. Så næste år er der Lammefjordsdruer fra Jura.

Det nytter ikke med mere nu for så orker ingen at kigge produktliste, og det er jo lidt vigtigt. Se og download den her.

Goumi

Selleri

Vilde æbler

Persillerod

Tænk at kunne smile så flot med alt det sure arbejde