En tilfreds gæst til høstfesten

Download den seneste produktliste her

Ja , jeg er sent ude. Men så meget sker nok ikke ved det.

Det vigtigste var min høstfest, som betyder meget for mig og forhåbentlig glæder dem, der er med, familie, venner, andre bønder og folk, der har hjulpet med det ene eller andet. Fantastisk i år at have Claus Henriksen fra Dragsholm med. Claus har en ro og et overblik der gør alle tilpas, – selv mig – og rolig.

Tyrekalv nr . 71763-0312, skåret i muskler, marineret i årets sidste aspargesøl, stegt ved 57 grader i 48 timer. Det bedste kød fra min bedrift indtil nu. Dertil rå grønsager – en meget stor masse og 25 kg æggeblommekartoffel (tak for pil til Mette og Eva), hældt over med Klaus´sennepsmarinade , og så masser af aspargesolie/havesyre-majonæse, ”jord” og tomat-relish fra vores grønne tomater til grønsagerne.

Benene fra 312 blev kogt af over et døgn, og Bualoi lavede som altid perfekt suppe med farsboller, majroer, løg og koriander.

Korianderfrø var der – friske, grønne i æblestykke med vindruegelé, som velkomst og Bualois blå chips. Nikolaj havde plukket alle vore vindruer som Klaus så havde presset til most og stillet provokerende i vinflasker rundt på bordene. Min mors – altid lige i skabet – æblekage afsluttede den kulinariske del.

Tore fra Herslev havde 100 liter øl med, Pumpkin Ale bl.a. var rigtig god. Og vin fra Dragsholm.

Til middagen dansede Dhan en bringelykkedans, vi sang en masse og tak til Eva og Mette for deres aldersafbalancerede rapindslag.

Status fra marken

Det har været koldt i oktober. Frosten har taget basilikum og citrongræs, men også kirtelstråle (ukrudt, hvor en plante kan give 30000 frø) i blandt andet spidskål og andre afgrøder, som nu er ”luget” fri for ukrudt.

Alle kartofler er høstet, glæder mig over især æggeblomme og bintje. Det er ik så ringe i det hele taget.

Ræddiker , radiser, rødbeder er blevet lidt større, og de asiatiske ting ser rigtigt lækre ud.

Jeg har kontakt med KC-frugt, der prøver at sælge de forskellige bladgrønsager. Det er op ad bakke. Er I trætte af jeres arbejde i kantinerne og storkøkkenerne – eller skal I bare på kursus i ordentlig mad?

Skal jeg gøre tingene renere, eller hvad er problemet. Selv æder vi store mængder hver dag. Sig noget, så vi kan komme videre! ☺

Gulerødderne har det også fint. De store på mark 2 er næsten uden orm og på 35 er de nye klar i blyantstørrelse i alle farver. Restaurant Nomas gode medarbejder Victor er begyndt at bestille. Efter Victor er begyndt at styre bestillingerne fra Noma er jeg klar til at give dem tre leverandørstjerner.

Fennikel er små og med megen smag og stor rod.

På alle mine marker er der fuglegræs, aldrig har det været så flot. Det er lige før, jeg vil smage på det. Og rosetkarsen er super, så der ukrudt til hele vinteren.

Knoldene selleri, jordskok og knoldgaltetand er i store mængder, det samme er alle kål og porrer i alle størrelser også.

Kvæderne er høstet , ca.100 kg. 40 kg er solgt. Jeg beholder dem gerne for duften i mit pakkerum er fantastisk i øjeblikket.

Det var noget og nok for nu.

Husk at bestille varer til tirsdagskørsel helst lørdag/søndag, da dagene er korte og vi faktisk høster på bestilling og ikke tager fra lager. Kig på produktlisten for alt hvad jeg ikke har nævnt her.

Billederne herunder er fra høstfesten og er taget af Mette Helbæk

Nye, rå selleri

Det glade værtspar

En glad rodfrugtdronning

Majs

En glad værtinde

Radiser

Uhm! Rå grøntsager...

Dhans lykkedans

En tilfreds gæst til høstfesten