rød salatsennep, tsoi sim, kailaan, mizuna tatsoi (pak choi)Rød salatsennep, tsoi sim, kailaan, mizuna,  tatsoi (pak choi), kinesisk, purløg+blomst, karse, rucola+blomst, græsk karse

Se hele produktlisten for oktober her

Klokken er 6 fredag d. 25.9. Snart oktober. Skal nå at høste 2000 sukkermajs til Peter og Jesper, lokale grøntgrossister. Skal også høste de snart sidste kartofler – Sava , Dita, Hamlet, Ballerina lidt Roseval (den har det skidt med alt det vand i juni, men så har den haft noget virus – ikke svineinfluenza tror jeg.

Så samler Bualoi og jeg grønt til vores grøntsække til de private, der har lyst at leve op til ”6 om dagen”. Hver lørdag klokken 12 har vi et vred sække klar til forhåbentlig flere og flere lokale og lidt endda også inde i byen (Thjøvnhawn).

Apropos ”6 om dagen” og Thjøvnhawn . Jeg mødte lige Morten Strunge Meyer,  et af de mest inspirerende mennesker, på Grøntsagsfestivalen. En rigtig flot festival stykket sammen af Frugtformidlingen på Halmtorvet. Morten er en genial glad mand, der skal hjælpe os med at blive sundere på en sjov måde – har været meget med i det der 6 om dagen. F.eks. har han den ide at hvis man skal få folk til at spise karse så skal man ikke stå med en pincet og et afklippet incestpræget karsekimblad og lokke et barn, nej man skal vælte et bjerg udvokset karse udover en skoleklasse og blive ved med det. Det skal jeg på mine børns skole d. 8. oktober. Endda tre skoleklasser skal jeg vælte mine grønsager ud over og fortælle en masse historier om sagerne, og jeg glæder mig som et lille barn. Pointen er der – rolig nu.

Vore marker bugner med så meget i øjeblikket (se billeder), at jeg kunne vælte alle de københavnske kantiner og skoleordninger med radiser, majs og asiatiske bladgrønsager – og så skal vi gå og pakke det i 100 gramsposer! Og koriander! Med de små geniale frø. Selv thairestauranter og butikker vil hellere have det fløjet ind med jumbojet fra Thai Airways, selvom det er en dybt nordisk plante, der bliver bedre i smag her.

Ikke more brok!

Jeg kører ikke alle marker igennem denne gang, var lidt grundig sidste gang. Så her opjusteringer: I morgen får vi asparges for sidste gang i år, så fra nu af er der kun et par jagter efter fasaner på de 12 marker med asparges.

Gulerødder er klar i alle former, farver og størrelser. Dild er som fin, men også med skærme. Koriander ditto. Porrer – små, mellem, lange tykke, stok og begyndende blomst. Hestebønner har lidt renæssance.. Krydderurter – se produktliste. Løg med top i massevis. Selleri begynder at danne lidt mere knold.

Og så er der masser af Belle de Booskop æbler for andet år i træk. Det har vi aldrig haft før, da de kun har båret hver andet år. Rødbedemarken begynder at fylde på rødderne i alle farverne. Holder selv mest af Cheltenham Mono. I kåldelen kan anbefales: små spidskål, sortkål og grønkål og så den lille spændende Kailaan hvor stænglen fortykkes lidt. Af de asiatiske bladting vil jeg bemærke specielt Tsoi Sim med tykke stængler og flotte gule blomster.

Har sat mirabeller til gæring til vin og skal høste de sidste til Lisbeth på Restaurationen på søndag. Efteråret er min favoritårstid – ikke kun på grund af høsteriet, men også på grund af at året er som det er blevet, der er kun justeringer. Og så lidt mere tid til det andet i livet som familie, venner , tanker, høstfest og nogengange – ingenting.

Se hele produktlisten for oktober her.

majroe, rød rund radis, gul radis, lang rød radis, hvid lang radis, hvid rund, pink radis, rosenrød rædikke, long noir marraicher, hilds blauer sort, rund ølrædikke

Fra venstre: Majroe, rød rund radis, gul radis, lang rød radis, hvid lang radis, hvid rund, pink radis, rosenrød rædikke, long noir marraicher, hilds blauer , sort rund, ølrædikke, redmeat

Beder: Rund rød, gul lang, rød stribet, hvid, cheltenham mono

Beder: rund rød, gul, lang rød, stribet, hvid, cheltenham mono

Minifennikel

Minifennikel

Også minifennikel

Også minifennikel

Min gode ven Jørgen, der undrer sig over, hva fan der egentlig foregår på det her landbrug.

Min gode ven Jørgen, der undrer sig over, hva fan der egentlig foregår på det her landbrug.

Efterårets sidste udslidte bi på blomst af Magic Mountain-basilikum

Efterårets sidste udslidte bi på blomst af Magic Mountain-basilikum