Hyleden er snart klar

Hylden er snart klar

Download produktlisten for september her.

Undskyld Bo og tillykke med Årets Vinderhovedret – men jeg havde jo regnet med, at porrestokken i Klaus’ ret ville gøre udslaget. Jeg må erkende at jeg er bonde og ikke ved nok om agurkesalat. Eller måske er det bare dommeren!

Hjem til mig! Porrerne på mark 1 er beskrevet i mit lille Årets ret-gylp, desuden er der masser af lange finger- og tykkere porrer af almindelig og bulgarsk kæmpe.

Mark 2 rummer alle de små og fingertykke gulerødder, I vil have i alle farver og også runde. Små persillerod, dild og koriander med stængel og lidt skærm.

Mark 6 har golfboldselleri og små løse spidskål, og stadig lidt grønne asparges. Mark 7 har været fantastisk med de hvide asparges og er der stadig i ca. 10 kg’s mængde pr.dag. På Mark 8 vil de hvide thailandske sukkermajs ikke rigtigt sætte kolbe, men så må vi se hvad de ellers kan bruges til.

Knoldgaltetand lover godt, håber at kunne sælge fra sidste halvdel af oktober til konkurrencedygtige priser.

Mark 9, 10, 11 og 12 gemmer alm. syre, gul merian, vinterkarse,  rucola , mynte, salvie, sindssygt mange purløgblomster, og fra ca. 7-10. september alle mulige radiser, karser, og alt det andet asiatiske krymmel lidt senere. Mark 12 hare en masse kål , hvis de ikke bliver ædt af duer og krager og andet vildt skidt. Til gengæld rører de ikke de nye kartofler, helt små lækre Ballerinas, klar til brug ca. 15.9. De er lagt d. 15.7 – det har jeg aldrig prøvet før, men bedre sent end aldrig.

Kartoflerne på 13 er høstklare, så det starter vi i denne uge. Æggeblommen er perfekt – jeg skal ind at jonglere på Grøntsagsfestivalen http://www.groensagsfestival.dk  på Halmtorvet på lørdag den 29.8. med bl.a. den.

For  20 dage siden såede Lucas og jeg rødbeder på mark 15, alle farver og former står fint og kan vel høstes som små fra sidst i september. Majs mini fra 16. – og så store i starten af september.  Samme på mark 33 og 34 og lidt senere på 10 og 3.

Mark 17 hører I jævnligt om selleriernes gang på min side – eller hvad? Der er nu mikrohvidløg og tørre hvidløg, skalotteløg, rosso lungo forårsløg, og andre forårsløg, samt til min overraskelse begyndende rosetkarse.

På den nye aspargesmark 24 har olieræddike sat små skulper ”rattailradish”, meget lækre for dem der ved det.

I kamp med sorte snoge høster jeg mini-jordskok på 28. Snogen er fredet, så den sælger jeg ikke, selvom jeg gerne ville.

Jeg har slået hø på mark 31, så hvis nogen skal ryge en pot enghø er det her det sker til konkurrencedygtig pris.

På mark 32 er sået sidste hold gulerødder og fennikel, så jeg håber lige at være klar her til klimatopmødet.
På alle marker er der desuden gåsefod og selv om jeg ikke elsker det –  fuglegræs.

Frugter: Mirabeller lidt endnu, masser af hyld, og æbler fra Kjeld (Gråsten, Delcorf og Sunrise) og pærer (Clara Friis) også i helt små (golfboldstørrelse).

hvem vil købe denne fennikel

Hvem vil købe denne fennikel?

den ny kartoffelplantage

Den ny kartoffelplantage

Thailandske supermajs

Thailandske supermajs

Radiser sået for 4 dage siden

Radiser sået for 4 dage siden

Ynglehvidløg

Ynglehvidløg