IMGP0321

I år er mirabelleår

Tid for tanker, tid til at komme videre. Vi høster stadig forbavsende mange asparges på mark 6 (grønne) og 7 (hvide). Det er marker som skal afvikles, derfor kan vi lige så godt høste, hvad der er. Kører vel med asparges til medio august.

Underligt år i år. Asparges kører stort set som de plejer, tak til alle kunder for jeres loyalitet, og til de allerfleste – tak for betaling. De sindssyge mængder regn (120 mm på et døgn), vi fik klods i midten af juni, gavner næste års produktion voldsomt, men ikke i år. På kartoffelmarken nr. 13 stod alle kartofler i op til 50 cm vand, men meget interessant står min favorit – æggeblomme – fuldstændigt suverænt, hvor de andre halter meget efter.

Nå. Ingen vej udenom. Jeg har tænkt. Jeg har fundet ud af, at jeg er landmand, – ikke samler og jæger eller skaffer af alle mulige og umulige spiselige eller uspiselige emner. Jeg har besluttet mig til at have en meget klarere dialog med mine kunder. Jeg ved meget om, hvad der produktionsmæssigt kan lade sig gøre, og hvis I kære kunder ønsker et eller andet må I være langsigtede og konkrete, for ting tager tid – og specielt planter – men også dyr har en kort, kort brugstid for den optimale anvendelse. Vi er alle sammen nødt til at tænke meget økonomisk i øjeblikket især, derfor tror jeg, det er meget vigtigt at kommunikere præcist, mellem leverandører og kunder.

Brok er bønders adelsmærke, så slut med det – for nu. For jeg føler mig utroligt privilegeret, og synes det er en faglig rigdom at have med det, jeg laver at gøre. Og så synes jeg, det er sjovt at have med alle jer specielle, varme og engagerede mennesker at gøre. Se sommerhilsen fra NOMAs personale – gjorde mig meget varm om hjertet (se billede herunder). Ikke mere om det nu. Jeg skal holde foredrag – et af mange i en lang serie på Dragsholm Slot den 16.8., der vil jeg berøre de her emner mere.

Aktuelt er der store mængder hestebønner i superstørrelse, porrer – ganske almindelige og små og blomster og små med løg. Masser af hvidløg, rødløg i rund og aflang og store og små skalotteløg.

Krydderurterne har vi ikke fået luget endnu, men i løbet af august kommer mange. Små bordtennisselleri er klar. De store har jeg – grundet det ”underlige” år først lige plantet. Laver opdatering med forklaring hver onsdag på marken – kig selleri, så kan du følge hvad der sker på min sellerimark uge efter uge.

Jordskok – mini – kan fås fra starten af august, og så er der en af mine favoritter, minimajs, ca. fra den 10. august.

Det er mirabelleår i år. Starter på søndag og kører vel en måned. Efter min mening en af de mest spændende frugter også at høste i kamp med hvepse og torne og tyngdeloven – kom eventuelt og vær med.

I – og nok især jeg – kan ikke rumme mere. Produktliste kommer først ca. 5. 8. – lidt uldent i øjeblikket.

IMGP0327

En hilsen fra noma

IMGP0314

Majs på den ene side og jordskokker på den anden - Lammefjordsvindmøller i baggrunden

Majs på den ene side og jordskokker på den anden - Lammefjordsvindmøller i baggrunden