aspargesSå er der asparges! Foto: Mille Stengård

Så er magien startet. De sidste 14 dage har vi i familien spist mellem et halvt og et helt kilo asparges –  hver dag. Selv Lucas  på 11 og Bum på 6 grovæder, det har de ellers ikke gjort før.

De gamle asparges på mark 6, som vi blev ved med at høste på til ind i september sidste år, har i protest mod den voldsomme behandling sat en masse skud i år også, så de får lov at leve et par måneder mere, inden vi lægger kartofler til nye små i september.

I dag: 27.4. – de grønne asparges er for alvor startet, jeg mulder aspargesbedene op til at lave hvide asparges. Se de flotte billeder på Milles side, og se endnu flere billeder her.

På fredag kører jeg i Grøften med asparges og  aspargesøl. Om en uge ca. 3.-4. maj er vi oppe i fuld kadence med grønne, hvide, tykke grønne lammefjords og lilla asparges, jeg glæder mig meget og håber spændt alt går til alles tilfredshed på trods af økonomisk utid.

Sådan en spænding og forventning kan give lidt kort lunte, så jeg har lovet at tage mig sammen, ikke brokke mig så meget og respektere at mine børn og min kone ikke kun tænker på asparges og andet bras .

Alt det andet

På mark 1 er miniporre noget større (lille blyant), med lille løg i bunden, porrer er klare med stok og ”sideporre” – det mest velsmagende i porrens liv. Romainesalat er plantet sammen med hestebønne og nogle bønner fra mine søde medarbejderes hjemland – Letland. De første selleri og spidskål er plantet på mark 6 ved siden af de gamle asparges.

9 har første gang nogensinde Belle de Boskoop æbletræer i voldsom blomstring for andet år i træk. Fransk syre pryder mark 10, og 11’s purløg står flot i knop, blomstrer om en uge. På 12 er der plantet tidlige porrer og sat skalotteløg.

Langs mark 13 er Nancy-mirabeller i blomst – det bliver et rigtigt mirabelleår i år, også alle de ikke indvandrede vil få meget frugt – mmm. Kartofler i alle sorter er lagt. Jeg er først klar med Hamlet i midten af juni, indtil da gemte kartofler, som også har deres berettigelse. Nyt i år vil være King Edward. Vinterportulak er meget klar med fine små blomster og er saftige og sprøde lige nu. Løg i alle former er klar nu: Hvidløg, rødløg, gule løg, lollo rossa og flere andre, alt friskt og med grøn top i forskellige størrelser.

Sidste mark, der nævnes, er 24, hvor små persillerødder (strikkepind/blyant) står grøn med top, og overvintrede gulerødder får lov at stå og give blomster og senere frø – et sjovt krydderi, men det varer et par måneder endnu.

And the rest is  —- asparges!


Og en invitation

Onsdag den 20. maj klokken 18.30 holder min kone Bualoi, Mystiske Mr. Mox og jeg magisk aspargesaften, hvor aspargesplantens forunderligheder vil fortrylle sanserne – alle nævnt ingen glemt.

Du kan se og downloade hele produktlisten for maj her.

Interesserede  kan bede om program og tilmelde sig på info@asparges.com med navn, antal og tlf.nr. Der er plads til ca. 65.

Prisen er 400 kr./person. Det er vigtigt at være til tiden og ikke have spist for meget, da der er meget asparges, der skal smages på.

vinterportulak

Vinterportulak

purløgsknop

Purløgsknop

porrestok

Porrestok

asparges

Og ikke mindst masser af asparges