Se produktlisten for april

3039-003

Purløg-løg

Fik min første asparges den 29. marts, ren eliksir, men jeg måtte 15 cm ned i jorden for at hente den. Bualoi og jeg plantede 22000 aspargesplanter af sorten Herkolim d. 28. Der kom en gammel tysker med planter og plantemaskine og blev i to dage. Han var forfærdeligt glad for mit aspargesøl, som vi har en fustage prøveøl af. Og forfærdelig glad for at være med rundt på varetur og få serveret ostebord på Kong Hans af ”næsten” Thomas Rode himself. Hvor er der bare rigtig megen god dansk ost, og hvor er de gode – også mennesker – på Kong Hans.

Lige nu er et frustrerende tidspunkt, jeg har forfærdeligt mange produkter på marken, men da jeg er landmand vil jeg gerne pløje det hele ned og så (putte frø i jorden) noget nyt , glemme at det var vinter (se vaarhunger), og komme videre og lave de samme fejl som sidste år. Nej – jeg skal lave nye fejl: Den største er at jeg har foreslået Claus Henriksen fra Dragsholm (netop modtaget Gastronomisk Akademis hædersdiplom for ”Vilde Urter”, vundet ”Food and Fun” og opnået rigtig megen god medieomtale på et højere niveau end X-faktor) at producere grise på jordskokmarken.

Selv har jeg lige fået afvist at fortælle om min vinkel på forår af Politiken – fordi jeg var for kendt?! Vinklen kan læses her – ”Vaarhunger”!

Nogle ting fra markerne : Mark 1 har små porrer – lige det, jeg ønsker – og store snart med stok, også lidt overvintret kinaradise og røde glaskål  – små med top inden harerne æder dem. Mark 3 har masser af alle mulige kål stadig. I Jylland eller et eller andet sted på landet siger de, at man skal ha ni forskellige kål til påske?

Mark 8 – 12: Her begynder syren at vokse stærkt, men I får den ikke endnu. Til gengæld er der vinterkarse, vårsalat, purløg (prøv det som løg – meget kraftigt), og 4. års-porre. Små selleri på 12’eren, bladene meget flot krydderurt, knoldene kan være skadet lidt af frosten. Vi skal ned på løgmarken , hvor der er rigtigt gang i den. Den bedste løgmark jeg nogensinde har haft, med mange forskellige småløg nu, halvfingerstore hvidløg og halvcentimetertykke ditto, ræddiker – lidt endnu og salatsennep, mibuna og tatsoi i begyndende blomst. På Henriks mark er stadig lilla og gul gulerod i stor og fingerpersillerod  + pastinak – lidt større. Mark 24 har meget fine persillerødder – 0.5cm x 15cm med top, lidt små gule , orange og især hvide gulerødder. Vinterkarse og rosetkarse er rigtigt flotte på mange marker, og godt forår og asparges starter nok sidst i april, så jeg håbe, I alle klarer den til da. Jeg gør, hvad jeg kan.

NB! Jeg har i øvrigt ca. 3000 aspargesplanter af Herkolim til salg, hvis potentielle kolleger skulle være interesserede. De skal plantes i 20-25 cms dybde i rækker med 6 pr. meter og 1,5-2 m mellem rækkerne.

Overvintret selleri

Overvintret selleri

Salatsennep

Salatsennep

Vårsalat

Vårsalat, sandløg (lille fine, ligner græsstrå)), vild løg (ligner hvedeblad)

Purløg-løg

Purløg-løg

Spæd hvidløg

Spæd hvidløg

og en lille og en stor ko!

og en lille og en stor ko!