Hvidløg

Hvidløg

Hej igen!

Har lige afleveret en masse vinduer, komfur, vaskemaskine, gammelt fjernsyn til genbrug. Skulle lige ind til Holbæk og købe kort, så jeg kan ringe billigt til min søde kone i Bungkla. Kom omkring restaurant Suri og købte lidt finanskrisefisk (lækker hunskrubbe m. rogn) og lovede Henrik at jeg kom på med hjemmesiden i dag. Blandt andet derfor dette.

Fik Lucas (min søn) til at snuppe 12 store aspargeskartofler. Ordnede et selleri + 4 tynde porrer, ternede selleri (½ cm), skivede porrer – det hvide – ditto i ovn vendt med olivenolie på fuld hammer. Forkogte (½ min på hver side) de store skrubber ovenpå selleri, porrer, smør og olie over. Stor håndfuld  mandel + 4 hvidløg grovhakket kastet henover fisken. Efter 20 min. ved fuld varme, ikke grill, god blanding lime, dijonsennep, fløde og salt hældt over. Groft hvidt peber drysset på og færdig efter et kvarter. Fiskevandet (også haler og finner kogt af), blev hældt i god opbagt sovs, hvor de grønne porretoppe snittet og lidt persilletop toppede til sidst. Marlin(datter) pillede kartofler og blandede surkål fra Claus på Dragsholm med revet gulerod og hakket rød rosenkål til salat med lidt lime og sukker. Alle glade, selv Salome (datter) –  også vores hund, som forsigtigt spiste ben og finner og hale, mens den knurrede ad os. En rigtig hund – ikke en Pedigree Pal.

Miniselleri i solnedgang

Miniselleri i solnedgang

Jeg har altså været 4 uger i Thailand, så det er ikke så nemt at komme i gang med et temperaturskifte på ca. 25 grader. Utroligt svært at vurdere hvad  er tilbage på mine marker her i vinteren, og dog: Mark 1 rummer en masse porre. Jolant, den bulgarske klarer den måske, små porrer 0.3 cm står fint. Mark 3 har masser af kål, rød og grøn rosenkål, sortkål, grønkål i grov og begyndende små buketter . Engelsk hvidkål og savojkål i appelsin til stor grape-størrelse. Vinterkarse.

Mark 8. og 9 har timian, sar, merian, karryurt, rosmarin og meget knoldgaltetand, som ingen gider købe, så den forsvinder nok fra min bedrift – ærgerligt.

Mark 10 rummer noget af det jeg, glæder mig meget til. Fransk syre i massevis, som er fredet, til udplantning. Russisk kål og mini-mini gulerod og rødbede som måske klarer vinteren.

Mark 11 har små feldsalat og små porrer, og de vilde løg begynder at gro.

På 12 har rucola fået en forskrækkelse, men kommer igen. De små billardkugleselleri er imponerende flotte. Beder må vi tage ekstemporalt, men de findes især i hvid, rød rund og stribet.

På 19 er flot salatsennep, tatsoi, lidt majroe, ølræddike, blå ræddike, sort ræddike, rosso lunga løg, rosetkarse, mini hvidløg og mini-mini løg i røde og hvide.

22 har mini-mini persillerod, små karotter, gulerod i hvid, gul og orange, evt. lilla. Også her vinterkarse, og til min store fornøjelse har koriander overlevet her, og Anita fra 1.th. køber som den eneste modige. De store franske og nordiske drenge tør ikke!

Koriandermark i Thailand

Koriandermark i Thailand

29 er fyldt med jordskokker af fin kvalitet. Henriks mark er den sidste, her står fingerpersillerod og dobbeltstore pastinak og lilla gulerod , gul gulerod og så faktisk bordtennisboldstore karotter, også friske stadig.

Mit ultimative terroir står klar omkring 15. marts med masser af vinterportulak, så venner – dagen er allerede en time længere, foråret er på vej. Som Jeppe Åkjær starter sit sidste digt: Lysglimt på min rude , hvor du flimred nys, kan du nå min pude skal du få et kys. Det tænker jeg selv, når især min venstre hånd indimellem er ved at stivne i kulden, når jeg høster de små rødder. Hvor er det dejligt, at mine børn kan lide at spise rødder og skrubber med en gammel mand som jeg – endnu.

Undskyld at det tog så lang tid at komme tilbage igen.

Produktlisten for februar kan findes her

Min koriander - Anita fra 1.th er den eneste, der tør!

Bualoy i Thailand

Bualoy i Thailand