Der sker så meget bare vi er væk et øjeblik. Blev inviteret til Færøerne for at møde nogle landmænd og måske komme med nogle ideer til at lave f.eks. grønsager. Frustreret over aspargessæsonens forsinkelse og beæret over at Leif Sørensen og Johannes Jensen fra Hotel Foroyar mente, at jeg kunne bidrage med noget som helst, tog jeg chancen. Og det var fantastisk. Jeg, der troede, at jeg levede på kanten af det mulige omkring grønsagsproduktion, blev bjergtaget af Færøerne og endnu mere disse mennesker, som med livet som indsats, bogstaveligt ment, har bosat sig her.

Mange ting gror der allerede og færingerne ved selvfølgelig meget mere om det end jeg gør, så det er kun småjusteringer der skal til for at det bliver rigtigt godt og så lidt turden ændre adfærd lidt.Fandt den der sjove plante som I kan se – Nordisk Hestetunge, Østersurt. Stjal 20 små kimplanter – ud af flere hundrede i en meget tæt klynge, hvor de tre måske havde klaret den, men jeg ved det godt. Undskyld natur.

Har en lille konkurrence, hvor man kan vinde 6 aspargesøl fra Herslev, hvis man kommer først med at fortælle mig hvad plante jeg fandt tæt på Østersurten hedder.

Glæder mig til at komme derop igen. Måske skal jeg have øl med derop.

Og så kom aspargeshøsten i gang. Den 20. maj var der meget fuld skrue. Produktionen steg fra 60 til 800 kg om dagen på ganske få dage. Aspargesfesten  var et bugnende aspargesfad, med – lige  i skabet – aspargeshotdogs og glade gæster, der faktisk var rigtigt gode til stikke asparges også.

Apropos hotdogs så kvitterede Tjika med 9 hvalpe, hvoraf de tre døde, så nu er der 6 dejlige hvalpe på 4 uger med fuld skrue. De tre hunhvalpe er  afsat, men tre hanner er til salg for 5000 kr pr stk, vaccineret, chipset dog uden stamtavle, og Tjika og hvalpenes far er rigtig gode familie og jagthunde.

Der sker så meget nu vi er her. Vi har mælkesyregæret 40 kg asparges med hjælp fra Espen Laulund fra Chr. Hansen, det bliver det  nye store jeg skal lege med, i alle grønsager. Nikolaj Kirk har været i Mongoliet, og han siger at det var en eller anden mongolsk bonde, der startede alt det det mælkesyregæring ved at lægge løg ind i vommen på en død ged. Så kørte det bare og så blev det bredt lidt rundt i verden med Djengis Khan.

Så for at kunne lege ordentligt, bygger vi et køkken.  Dragsholm Sparekasse, Realkredit Danmark har velvilligt stillet en masse penge klar til projektet, et kølerum, solcellepaneler og frokoststue til vores kære medarbejdere. Håber alle myndigheder kan bakke op også, for vi vil virkelig gøre vores ypperste for at det bliver forsvarligt og brugbart, for vi er nødt til at tænke på vores spændende fremtid. Der er stor interesse fra alle mine kokkevenner og Elektrolux  har været meget hjælpsomme også omkring indretning og sån.

Da det har været Sct. Hans, er aspargeshøsten slut, så de næste 14 dage er det lidt på slapperen med lidt såning o.s.v. til efterårets grønsagskampe, det ser meget godt ud, og kartoflerne har fået masser af vand , så de bliver rigtigt gode og rigtigt dyre og i rigelige mængder. Smutter til Irland på drengetur med Lucas og Bum.

Den 1. august kan restauranter komme an igen.  Vi er klar med meget, men jeg vil opdatere produktliste ca. 6.juli.

Den 4. august holder jeg – SANSEWORKSHOP – sammen med Akinyi Nyawade, der vil hjælpe deltagerne ind i den afrikanske dans og Siff Holst, der vil fortælle om hvordan kroppen får den energi, den skal have til f.eks. at danse uden at overdosere med sukker. Detaljer vedr. arrangementet og tilmelding kommer også 6.juli.

Landmand – Johannes fra Midtstuen , Sandø , Færøerne

Johannes har en kommen:græsmark, det heldige asen

Nordisk Hestetunge

Predators

Mand med asparges

Fokus