Tyr nr. 71763-00319 blev skudt, slagtet og delt i 2 halvdele, hvor den ene dannede grundlag for vores årlige høstfest. Den anden halvdel glæder gæster på Nose2Tail – jeg selv og min ven Jørgen blev også meget glade over at deltage i Nose2Tails kærlige Mortensand-fortolkning af Martin de Tours genvordige omgang med –i øvrigt- gæs for mange år siden. En flot nose to tail oplevelse.

Høstfesten styredes i år gastronomisk af Casper Vedel fra Dragsholm. Hans kærlige kølige overblik førte rå gulerødder og radiser gennem urtemayo ind i forventningsfulde munde sammen med rigeligt øl (pale ale, citronverbena, asparges, julebryg o.s.v.) fra Herslev og æblemost fra Kjeld. Kalvens gode ben satte sammen med ovnlettørrede faste græskar, chili, hvidløg og Bualois suppeekspertise festen rigtigt i gang med græskarsuppe. (Der skal  IKKE fløde i græskarsuppe, den skal bare laves ordentligt).

Så var Casper klar med fortilberedt kød , der lige havde fået sidste pift på den ”hjemmelavede” grill fra Fårevejle Maskinforretning, respektfuldt varieret mellem det rå reelle kød og det mere ukurante tæt fra knoglerne, der er mere smagfuldt. Der var selvfølgeligt æggeblommekartofler til, kogt med skræl og varmmarineret  med olie,honning surt, salt,peber og friske krydderurter i gruekedlen.
Grøntdelen var det sidste kapitel i denne sammenhæng. Blå gulerod marineret i gammel hyld/mirabelvin. Saltbagt selleri, bagte turnips og guerande-gulerod, stribede beder i æblemost, smørsauterede majroer og syltede røde småløg fra Boje Skytte. Skøn enkelt symfoni af dybt forskellige tilberedninger. Christine Bille og Trine Krebs lavede som lovet masser af bitre salater, dresseret flot så folk spiste i rigelige mængder. Og så var der egne mælkesyregærede asparges med bakterier fra Christian Hansen.

Lene Meinert fra KC-Frugt  bad om ordet, og sjovt var det at se Trine fra Frugtformidlingens underlæbe forsvinde ind i munden af forlegenhed, da hun fandt ud af at svadaen af ros faktisk tilfaldt hende, sammen med en del kolde kontanter for FF´s fantastiske løft af frugt og grønt ind i folks hjerter.

Min egen høsttale kan strammes op til en opfordring til mine kollegaer om at NU er det NOK -  tid at bruge ordet NEJ i stedet for for NÅ, hvis vi fremover skal se danske gulerødder i supermarkederne. Jeg kan bare snakke, det ved jeg godt, for jeg er stoppet for længst med den store produktion. Men folk kan simpelthen ikke få økonomi i at producere gulerødder , når man får fra 3–200 kroner for 500 kg gulerødder, mærkeligt ikke? Min søde bror Holger, der også har taget billeder fra festen, gav Kim Larsens – ”Guleroden” – superindslag og jeg forstod linien ”tag den lidt med ro – et minut eller to” , men håber også jeg snart fatter den.

Hvad der også var ufatteligt: At se Jakob de Neergaard stå parat – på Roberto Begninis klassiske indirekte opfordring, sammen med hele høstfestfolket : I screama, you screama, we all sreama for – I screama …. -  med en uovertræffelig kombination af is fra rå mælk (ikke råmælk, der er den første mælk, der kommer fra koen, når den har kælvet), hasselnødis og sorbet på bladselleri, æble og citrongræs. Jakobs ulovlige omgang med mælk, efterlod ingen varme stole, perfekt kuglet op i perfekte vafler , dertil alle mulige meget velsmagende dessertvine – æblesnapse som Henrik Mikkelsen – Sparinvest havde medbragt fra  http://www.braenderiet-enghaven.dk,  produkter der fortjener det ny nordiske sollys.

”Efter service” , som de siger i restaurant-branchen kom de hårde drenge fra Dragsholm og sagde ”Tak for Kaffe” og lidt likør.

Bualoi og jeg siger tak for festen – ses næste år første fredag i november klokken 19.

